اعتیاد چیست
نوشته شده توسط : منتال لند

کمپ ترک اعتیاد اهواز : اعتیاد چیست و انواع آن کدام است؟ آیا درباره چیستی اعتیاد اطلاعات دقیقی وجود دارد؟ برای شناخت اعتیاد به چه اطلاعاتی نیاز داریم و چگونه میتوانیم انواع آن را شناسایی کنیم؟

مرکز ترک اعتیاد اهواز با گردآوری اطلاعات دقیقی در رابطه با موضوع اعتیاد سعی کرده تا مطالب مهمی را در این رابطه در اختیار شما همراهان ارجمند قرار دهد. اگر تمایل دارید در این رابطه بیشتر بدانید لطفاً ما را تا انتهای مقاله همراهی بفرمایید و در انتهای آن ما را از نظرات و پیشنهادات تان مطلع بفرمایید.

همانطور که در مقاله مفهوم بیماری اعتیاد توضیح داده شد، اعتیاد به عنوان یک بیماری که دارای اشکال و انواع مختلف است تعریف می شود.

اعتیاد چیست ؛ ضعف اخلاقی یا یک بیماری

اعتیاد نوعی ناتوانی در مواجه شدن با مسائل زندگی و ناخوشی های معنوی است. به طور کلی اعتیاد یک بیماری چند وجهی ترکیبی است بر اساس علل و عوامل روحی و روانی در زندگی فرد بروز می کند. نحوه بروز اعتیاد در زندگی افراد می تواند کاملاً متفاوت باشد و به دو شکل اعتیادهای مصرفی و اعتیادهای رفتاری بروز می کند. مهمترین اعتیاد های مصرفی شامل اعیتاد به مواد مخدر، محرک و همچنین توهم زا میباشد که افراد به دلایل یاد شده به سمت آنها گرایش پیدا می کنند.

همانطور که در مقاله علائم بیماری اعتیاد توضیح داده شد، اعتیاد یک بیماری است که از طریق روش هایی برای بهبودی و متوقف سازی آن می توان استفاده کرد. اما علاوه بر درمان، می توان از بروز اعتیاد از طریق آموزشهای خودکنترلی در زندگی افراد، جلوگیری به عمل آورد. برعکس باور عمومی افراد معتاد نیز دارای اراده هستند، اما به دلیل تاثیرات مخربی که مصرف مواد بر روی سیستم عصبی آنها وارد می‌کند افراد دچار نوعی اختلال در کنترل سیستم پاداش مغزی می‌گردند که باعث تکرار و عود مجدد مصرف و اعتیاد در زندگی می گردد.

همان‌طور که می‌دانیم اعتیاد مدارهای عصبی مربوط به سیستم پاداش، انگیزه و حافظه در مغز را مختل کرده و در آن اختلال ایجاد می‌کند که البته دارای عوامل بیولوژیکی و فیزیولوژیکی نیز می باشد.

اعتیاد چیست | تاثیرات شیمیایی مواد مخدر

یکی از مشکلاتی که افراد معتاد با آن دست به گریبان هستند این است که تصور می‌کنند با استفاده از یک ماده شیمیایی که به منظور تغییر خلق از آن استفاده کرده اند، میتوانند چرخه‌های مصرف را کنترل نمایند، در صورتی که اعتیاد تلاشی به منظور کنترل چرخه های غیر قابل کنترل است.

همچنین می توان گفت اعتیاد یک فرایند بیمارگونه است که فرد را در یک سیکل معیوب برای کنترل و ارضای حس آرزوی خوشبختی قرار می دهد. بید بدانیم که اعتیاد از یک وضعیت گنگ و نامشخص آغاز میشود و به یک نهایت پر تلاطم و پردرد ختم میشود. به طور کلی افراد معتاد و مصرف کننده مواد مخدر یا اعتیاد های دیگر، از اعتیاد به منظور تغییر خلق و خو استفاده می کنند.

با بررسی‌های انجام شده مشخص شده که اعتیاد یک رفتار ضد اجتماعی نیست، بلکه نوعی بیماری است و برای بهبودی از آن باید مانند سایر بیماری ها از روشهای صحیح درمانی شناختی و یا خدمات مشاوره رواشناختی دیگر استفاده نمود.

به طور کلی اعتیاد نوعی واکنش طبیعی نسبت به تاثیرات مواد مخدر گیاهی یا شیمیایی است که باعث ایجاد تسکین موقت و ایجاد احساس شادی در افراد می گردد، اما همین موضوع باعث ایجاد وابستگی های شدید روانی و جسمی در فرد می‌گردد.

اعتیاد چیست | نحوه عملکرد اعتیاد

در حقیقت اعتیاد به انواع مواد اعتیاد آور و یا اعتیاد های رفتاری دیگر نوعی اختلال در سیستم عصبی افراد می باشد که دارای ریشه های اجتماعی، خانوادگی و روانی می باشد. می‌توان گفت که مصرف مواد مخدر بر سیستم عصبی و شیمیایی مغز افراد به شدت تاثیر می‌گذارد و احساس لذت و سرخوشی را در فرد ایجاد می‌کند. اما به این دلیل که فرد از روشهای شیمیایی و غیر طبیعی استفاده می کند، به مرور زمان کارکرد عصبی سیستم مرکزی او دچار مشکلات عدیده ای خواهد شد.

به طور کلی هنگامی که فرد درگیر اعتیاد می شود کارکرد مغز خود را به شکل پیچیده ای مختل می کند و مغز نمی تواند در موقعیتهای مختلف زندگی واکنش مناسبی را از خود نشان دهد. به همین دلیل متوقف سازی اعتیاد برای افراد معتاد بسیار پیچیده و حتی غیر ممکن به نظر می رسد، زیرا سیستم عصبی فرد دچار تغییرات بسیاری شده که کارکرد مغز را به شکل پیچیده‌ای تغییر داده است.

از طرف دیگر هنگامی که فرد مصرف مواد خود را متوقف می‌کند به دلیل اختلالاتی که در سیستم عصبی او ایجاد شده، آن شخص دچار احساسات شدید منفی مانند افسردگی، شکست و درد می شود که در نتیجه آن مجبور می شود برای رهایی از این احساسات مجدداً به مصرف روی بیاورد.

مراحل اعتیاد

همانطور که پیشتر در مقاله عوارض بیماری اعتیاد توضیح داده شد که اعتیاد چیست ، بروز اعتیاد به انواع مواد مخدر یا اعتیاد های رفتاری دیگر دارای مراحلی است که فرد را به مرور زمان دچار وابستگی های شدید روانی و جسمی می کند اما مهم ترین مراحل اعتیاد عبارتند از :

  • شناخت و آشنایی
  • شک و دودلی
  • اعتیاد و وابستگی کامل

پرواضح است که افراد از روش‌های مختلفی از طریق دوستان، خانواده و اطرافیان ممکن است با مواد مخدر آشنا شوند. در ادامه و پس از آشنایی اولیه فرد ممکن است به صورت نامنظم به مصرف مواد روی بیاورد. در این مرحله به نوعی دچار شک و دودلی می‌شود و برای رهایی از آن با میل روز افزون خود مبارزه می کند.

در انتها فرد مصرف کننده به مرحله وابستگی و اعتیاد می‌رسد و برای رسیدن به حالت نشئگی مجبور است مصرف خود را به طور مرتب افزایش دهد.

اعتیاد چیست | نشئه و خلسه !

مصرف مواد مخدر باعث ایجاد حالات مختلف روحی و روانی در افراد می گردد و مغز فرد را وارد فاز های مختلف حسی و شیمیایی می‌کند. اما نشئگی روشی است که افراد مصرف کننده با مصرف مواد شیمیایی و یا گیاهی سعی می کنند تا حس ارضا و خیال پردازی خود را اقناع کنند. تغییر حالات خلق و خو و تحریک از طریق ارضاء خیال پردازی همراه است که به آن اصطلاحاً نشئگی گفته می شود. در حقیقت هر کدام از انواع مواد محرک و یا مخدر تاثیراتی بر خلق و خوی افراد مانند احساس شادی و لذت می گذارند.

اما از طرف دیگر برخی از رفتارهای اعتیادآور مانند قمار، ولخرجی و رفتارهای جنسی افراطی باعث ایجاد حالت خلسه در افراد می شود که به نوعی باعث قطع شدن و جدا شدن از پیرامون فرد میباشد. در این حالت فرد در عین حال در دو دنیا به صورت همزمان به سر می برد بدون آنکه دیگران متوجه شوند و از دنیای اعتیاد به دنیای واقعیت در رفت و آمد می باشد.

در حقیقت خلسه این امکان را به فرد می‌دهد تا از درد، شرم و احساس گناه جدا شود و به همین دلیل مصرف مواد می تواند بسیار جذاب باشد. اما افراد معتاد به تدریج مهارت زیادی برای زیستن در حالت خلسه را به دست می آورند و از آن به منظور پوششی برای احساسات دردناک خود استفاده می‌کنند.

به طور کلی افراد معتاد عقیده دارند که از ورای اشیاء یا رفتارهایی به خصوص می توانند به طور موقت احساسات مطلوبی را به دست بیاورند و در چنین حالتی آنها با ادامه رفتار خود سعی می کنند تا یک جهش احساسی کاذب را برای خود ایجاد کنند.

سخن پایانی

همانطور که توضیح داده شد اعتیاد چیست ، اعتیاد نوعی اختلال در سیستم عصبی افراد است که دارای عوامل متعدد فیزیولوژیک یا اجتماعی می باشد. از طرف دیگر می دانیم که مصرف انواع مواد مخدر باعث می‌شود بخش هایی از مغز که مسئول ترشح مواد تاثیر گذار در احساسات افراد می باشد را به کار گرفته و فرد به صورت کاذب و موقتی به تسکین و احساس شادی و لذت دست یابد که البته همین موضوع به مرور زمان وابستگی شدید روانی و روحی ایجاد می‌کند.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره رایگان و همچنین دریافت مشاوره روانشناسی ترک اعتیاد در منزل و یا دریافت خدمات ترک اعتیاد لطفاً با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

منبع : اعتیاد





:: برچسب‌ها: اعتیاد , بیماری اعتیاد , انواع اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 293
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: